Written press

The Luxembourgers are a nation of newspaper readers. More than two-thirds of the population read one or more newspapers, 57% read a newspaper every day. Many households subscribe to at least one daily paper. Three-quarters of the population read magazines regularly.

There is no national press agency in the Grand Duchy. There are many editorial offices, but they are disadvantaged by their small size. Very few journalists are specialists.

The Luxembourg government's policy is favourable to the media; it namely includes subsidies through a system of financial aid to the written press.

One specific feature of the Luxembourg press is its partisan character. The main publications are all known to be close to a political movement.

Daily newspapers

There are currently six daily newspapers in the Grand Duchy: four in German and two in French.

The six traditional daily newspapers are:

  • the Roman Catholic daily 'Luxemburger Wort', founded in 1848, and one of the oldest newspapers in Europe;
  • the Socialist-leaning 'Tageblatt', founded in 1913;
  • the Liberal daily 'Lëtzeburger Journal', founded in 1948;
  • the Communist 'Zeitung vum Lëtzebuerger Vollek', founded in 1946;
  • the French-language daily 'Le Quotidien', founded in 2001 (at the same time as 'La Voix du Luxembourg', which published its closing issue in September 2011);
  • the free French-language daily 'L'Essentiel', founded in 2007 (at the same time as 'Point 24', which published its closing issue in December 2012).

Of these six national daily morning newspapers (not printed on Sundays), the latter is free of charge. The free French-language daily 'L'Essentiel' penetrated the market in 2007. Its target readership is young people and cross-border workers.

There are no Sunday papers in the Grand Duchy. Since 2008, RTL has been posting a Sunday newspaper in Luxembourgish on its internet site (in the 'News' section).

In 2011, RTL launched the Internet site '5minutes.lu', providing news in French.

Weeklies and periodicals

There are also several weeklies and periodicals.

The main weekly newspapers are:

  • 'd'Lëtzebuerger Land', founded in 1954 by promoters from economic circles;
  • 'Woxx', founded in 1988 with ecological and alternative circles as the main driving forces (under the name 'GréngeSpoun: hebdomadaire pour une alternative écologique et sociale');
  • 'Le Jeudi', founded in 1997, directed at a French-reading readership;
  • 'Contacto', founded in 1970, addresses the Portuguese community in Luxembourg;
  • the satirical 'Den neie Feierkrop', launched in 1993.

The family weekly magazines 'Revue' (founded in 1945) and 'Télécran' (launched in 1978) are both extremely popular with residents of the Grand Duchy, particularly because they provide details of television programming as well as news items.

Monthly magazines covering politics, the economy and culture include:

  • 'Forum', a magazine which emerged from progressive Christian circles in 1976 and currently defines itself as an 'authors' revue';
  • 'paperJam', an economic and financial monthly launched in 2000 by the Maison Moderne publishing house;
  • 'Agefi Luxembourg', the only exclusively financial journal in the Grand Duchy, was created in 1988; it reports each month (in its journal) and each day (in its 'Le Fax' newsletter) in French and English on financial, economic and European news in the Grand Duchy;
  • 'Delano', a news monthly in English launched in 2011, also published by Maison Moderne.

There is also a wide range of periodicals published by the political parties, associations and trade unions, as well as more specialised periodicals (for women, on cars or computing, or on the economy and finance, etc.).

  • Updated 30-07-2018